Weekmenu #3

Hoe ging het de afgelopen week?


We hebben de hele week volgens het weekmenu gegeten, alleen de pannenkoeken hebben we (nog) niet gegeten, die staan vanavond op het menu. I.p.v. pannenkoeken hebben we dinsdag broodjes gegeten met nog een kopje uiensoep van de vorige dag. Dat waren dus twee vleesloze dagen deze week. Lief is geen voorstander van de vleesloze maaltijd, vandaar dat ik er nooit de nadruk op leg. En als hij zijn favoriete soep krijgt heb ik hem nog nooit horen klagen over het gemis van vlees. Ook op andere manieren kan de vleesconsumptie beperkt worden, gewoon door minder grote porties vlees te eten. Vaak eet ik chili con carne en macaroni achter elkaar, omdat ik dan een basis prut maak van uien, knoflook, paprika en gehakt. Ik gebruik dan net zoveel gehakt als ik voor één maaltijd zou gebruiken, maar verdeel het over twee gerechten. De basis deel ik in tweeën, de ene helft voor de chili en de andere helft voor de macaroni. Aan de basis wordt dan nog de specifieke kruiderij en eventuele groenten voor het betreffende gerecht toegevoegd. Ook pannenkoeken eten vind ik een goed manier om minder vlees te eten, ik maak er wel één met spek, kaas, uien, paprika voor ieder, maar daarnaast ook één met fruit of gember. En dat beperkt ook weer het vlees gebruik.

Wat eten we deze week?



Vrijdag                                                Pannenkoeken
Zaterdag                                              Broccoli, zalm, ketjap, rijst
Zondag                                                Boeuf bourguignon, gek. aard.,  Sperciebonen
Maandag                                             Boeuf bourguignon, puree, rode kool
Dinsdag                                               Pizza
Woensdag                                           Zuurkool, saucijzen
Donderdag                                          Leftovers o.i.d.

En natuurlijk kan er nog met het één en ander geschoven worden als Oudste nog een avondje mee komt eten, zodat er dan vis of iets vegetarisch op het menu staat. Er is ook mogelijkheid om voor haar een vleesvervanger te nemen terwijl wij eten wat er gepland is, dat geeft geen problemen deze week.

2 reacties:

Marièlle zei

In chili con carne of pastasaus kun je overigens ook prima vleesvervanger doen. Ik heb het ooit met een etentje met kieskeurige eters gedaan, vegetarische gehakt in de pastasaus i.p.v. rundergehakt en niemand die het geproefd heeft. Het gaat bij dat soort gerechten immers vooral om de structuur van het vlees, de smaak wordt door alle kruiden en andere dingen die door die saus zitten naar de achtergrond gedrukt :-)

Floriene zei

Ik weet het, ik heb zelf anderhalf jaar vegetarisch gegeten, maar moest er door niet hanteerbaar heftige soja intolerantie mee stoppen. Nu ik niet meer zoveel soja eet is het wel weer genormaliseerd, ik kan weer gewoon eten eten waar een vleugje soja in zit of af en toe een scheutje sojasaus, maar van de vleesvervangers blijf ik af. En met de rest ben ik heel voorzichtig. Ik wil dat niet nog eens meemaken.

Een reactie plaatsen