Verwondering WOT #5

Write On Thursday is een initiatief van Karin Ramaker, ieder donderdag geeft ze ons een woord om ons over te verwonderen, verbazen, door te laten inspireren, kortom een woord om een blog over te schrijven. Het woord van vandaag is 'verwondering'.

Verwonderen is een bezigheid waar ik me nogal graag mee bezig houdt, want als er niets meer is om je over te verwonderen dan is het met je gebeurt denk ik altijd. Dan zou ik niet meer zijn die ik zou willen zijn, niet mij meer zijn. Dan houdt het op.

Het is niet zo dat ik mezelf wil opzadelen met de verwondering van een kind, die veel dingen voor de eerste keer mee maakt. Ik wil niet naïef in het leven staan. En ik ben ook niet opzoek naar korte kicks, van dingen die ik nog niet eerder ervaarde. Ik wil me verwonderen over schoonheid, zoals een paar jaar geleden toen ik voor de eerste keer perenbloesem zag in mijn tuin. Nu moet je weten dat mijn tuin niet aan de achterdeur ligt maar een paar kilometer verderop en dat ik ook niet wist dat dat onooglijke stammetje met die paar rare sprieten eraan een perenboompje was die het tegen wil en dank ook al was de 'boom' er eigenlijk afgezaagd, bleef doen. Maar de verwondering die ik voelde over de onverwachte schoonheid die ik daar in mijn tuin aantrof staat nog steeds in mijn herinnering gegrift. Nooit zal enige andere perenbloesem, ook niet van een perfect in vorm gesnoeide boom die ervaring kunnen overtreffen.

Ik vind het ook leuk als mensen mij kunnen verwonderen, als ik bij hen schoonheid aantref, waar ik het niet verwacht. Zoals de grote stoere hotelbaas van mijn favoriete hotel in Duitsland, die mij midden in de nacht wanneer alle andere gasten al zijn verdwenen, nog een laatste afzakkertje geeft en bijna met tranen in zijn ogen verteld hoe mooi toch die muziek is van onze 'Hollandse' Herman van Veen, en wat die muziek met hem doet.

Ik denk dat het verwondering is die mensen jeugdig houdt, of beter gezegd, de mogelijkheid om je te laten verwonderen.

13 reacties:

Robert Keizer zei

Ik denk dat je het helemaal bij het rechte eind hebt, Floor.
Jezelf kunnen verwonderen is bijna een garantie voor een eeuwig frisse geest. Leuke blog!

Jacob Jan Voerman zei

ik deel je plezier in het verwonderen.

Miss Artemis zei

Mooi he, als anderen je kunnen verassen.

karin r. zei

een les verwonderen op school. lijkt me wel wat!

Steven Gort zei

Mooi intiem en integer inkijkje. Dank je wel.

linda zei

mooi geschreven , leuk
gelukkig dat we elke dag mog verwonderd worden!

Aline zei

Ik blijf me elke dag wel een keer verwonderen, mooie WOT...

Puck zei

Verwonderen is iets magisch... iets wat er ineens is... je kunt het niet plannen en niet kopen. Het is er... ineens... en onverwachts...

Helen Soler zei

Verwonderen over de schoonheid in dingen en mensen, prachtig en verwarmend. Ook dat verwondert mij steeds weer.

ruudketelaar zei

Jouw kern mooi verwoord. Niet verwonderlijk, als je een ervaren verwonderaar zoals jij bent! Fijne blog, Floor!

Marieke zei

Het wonder van de oerkracht van het leven. Wat heerlijk beschreven!

Roerend Goed zei

He, wat een leuke site, die van Karin Ramakers! (ja de jouwe natuurlijk ook hoor, maar die kende ik al)

Floriene zei

Zo blijven we elkaar inspireren! Leuk toch!

Een reactie plaatsen