Feit WOT#8

Write On Thursday is een initiatief van Karin Ramaker, ieder donderdag geeft ze ons een woord om ons over te verwonderen, verbazen, door te laten inspireren, kortom een woord om een blog over te schrijven. Het woord van vandaag is 'feit'.


Ik link woorden heel snel aan gebeurtenissen. En het is een feit, dat binnen twee seconden nadat ik me bewust was van de nieuwe opdracht er alweer zo'n link werd gelegd. Feit is ook, dat ik zo'n 15 seconden later, na een tweede, derde, vierde...  link, mijn gedachten over heel andere dingen laat gaan dan waar het oorspronkelijk mee begon. Ik dit geval kwam ik op creativiteit. Een feit is de dood voor creativiteit. Die eerste link was naar een vriendin die de laatste tijd steeds vaker communiceert met achter elke zin het woord 'feit'. Om haar woorden kracht bij te zetten. Ze heeft de laatste tijd blijkbaar behoefte aan gelijk hebben. En daar is ze ook heel goed in, want ze is werkelijk een genie in al die feiten onthouden. Ik zelf ben daar niet zo goed in, mijn persoonlijke harde schijf zit al zo vol met allemaal dingen waarvan ik dacht dat het fijn was om te onthouden, dus veel kan er niet meer bij. Mijn externe geheugen, het wereld wijde web en de bibliotheek, is zodanig groot en uitgebreid, dat ik alles kan opzoeken waarvan ik de feitelijke kennis tot mij wil nemen. Sinds mijn vriendin zo op de feiten speel, vind ik haar een stuk minder leuk en ook minder creatief.


Natuurlijk, als ik iets schrijf, wil ik ook wel graag weten of dat dat gestaafd kan worden aan feiten, dus dat zoek ik dan even op. Maar heel interessant is het niet als ik gewoon alleen die feiten reproduceer, dus ik vertel er graag mijn mening bij en probeer daar op een creatieve manier mee om te gaan. Mijn zinnen beginnen dan ook heel vaak met 'ik vind', 'ik ervaar of ik geloof. Ik hou van creatieve gedachtenkronkels, die verder gaan dan het feit alleen. Daarom ben ik waarschijnlijk ook zo'n fan van John Irving. Heerlijk vind ik zijn boeken. Die man heeft een creatieve geest en daar houd ik van.


Toch zijn ze wel fijn die mensen met feitenkennis in mijn omgeving. Heel opportunistisch maak ik daar gebruik van, als ik iets over bepaalde dingen wil weten, zeker weten dan raadpleeg ik hen, dan hoef ik zelf niet te zoeken en heb ik nog meer tijd voor creativiteit gebaseerd op een feit.


En met mijn vriendin, komt alles ook wel weer goed, ze is er intelligent genoeg voor. Als ze zich straks weer wat zelfverzekerder voelt, laat ze die houvast aan de feiten zo weer los, en geeft ze zichzelf de vrijheid van de creativiteit. Dan vind ik haar weer veel leuker. Feit.



Voor de liefhebbers, ik ben alle boeken die ik weg doe in een lijst aan het zetten. Misschien ben je geïnteresseerd? Kijk dan even op De boekenlijst. De lijst is ook terug te vinden via de pagina's van mijn blog. Doe een bod elk redelijk bod wordt geaccepteerd. Steeds worden er nieuwe boeken toegevoegd, ook al in de bestaande berichten. Maar door de datum weergave in het bericht zie je meteen of en wat er toegevoegd is.

5 reacties:

ruudketelaar zei

Fijn, om feiten met creativifeiten te omgeven. Mooi geschreven!

careldemari zei

er is feitelijk zoveel te zeggen over feiten, denk ik

linda zei

je vriendin onthoud geen feiten maar zaken,
blijf jij aub lekker creatief

Miss Artemis zei

Hahaha je omschrijving van feiten doet me denken aan Heleen van Royen. In de gelukkige huisvrouw onderbreekt ze haar verhaal steeds om een feitje dat in het verhaal voorkomt uit te lichten. Ik vond dat zelf redelijk irritant. Wat intresseerd mij het nu waar je je feiten vandaan haalt als ik gewoon een boek wil lezen :P

Floriene zei

Precies, Godin van de Jacht ligt ook op de stapel die ik niet meer wil! De Gelukkige huisvrouw heb ik geloof ik geleend in die tijd.

Een reactie plaatsen