Zout

Ook gisteren zocht ik weer een uitdagende klus om te doen. Ik had gemerkt dat steeds meer producten maar in mijn keukenkastje bleven staan omdat ik ze niet meer wilde gebruiken. Daarom was het dus tijd om de keukenkastjes en de voorraadkast eens onder handen te nemen.

Een poosje terug ben ik namelijk in het ziekenhuis opgenomen met een werkelijk abnormaal hoge bloeddruk. Ik was op de spoedeisende hulp terecht gekomen met wat uitval verschijnselen en daar bleek dus dat mijn bloeddruk zorgelijk hoog was. Ik mocht meteen drie dagen blijven. Ik kreeg tabletten mee en het duurde even voor ik helemaal goed ingesteld was op de medicijnen maar dat is toch gelukt. En mijn bloeddruk is nu mooier dan hij waarschijnlijk lange tijd was. Gelukkig bleek uit alle neurologische en andere onderzoeken, dat er weinig met mij mis was, al ben ik dan wel met migraine sans migraine gediagnosticeerd. Ik moet dus op mijn natrium opname letten. En dat doe ik ook, want ik voel me veel beter nu ik eenmaal gewend ben aan een lagere bloeddruk. Al heeft dat wennen wel de nodige tijd in beslag genomen waarop ik me helemaal niet zo fijn voelde. Duizelig, draaierig, slap, moe het is allemaal voorgekomen.

Uit mijn keukenkastje zijn nu verdwenen alle producten die voor het grootste deel uit zout bestonden, denk aan gemengde kruiden, bouillonblokjes, mixen voor allerlei gerechten (al gebruik ik die nauwelijks er bleek toch iets te staan). Als je naar de ingrediëntenlijst kijkt en het begint met zout dan is het goed mis. Sommige dingen zijn makkelijk te vervangen, zo moeilijk is het niet om zelf wat kruiden te mixen met dieetzout, maar voor andere producten, moet er wat meer werk verzet worden. Jus bijvoorbeeld, als ik dat niet had dan nam ik mijn toevlucht weleens tot zo'n zakje. Erg zout natuurlijk, en ik heb zo'n zakje jus zonder natrium geprobeerd, daar zit dus compleet geen smaak aan. Ik vries dus nu maar restjes jus in van het stoofvlees, want daar maak ik een smakelijkere saus mee dan uit zo'n zakje. En het is niet eens dat ik zo'n grote jus gebruiker ben, maar soms is het wel lekker en heb ik er echt zin in. Andere sauzen was ik al zelf gaan maken omdat dan de smaak veel beter is. De natriumarme bouillonblokjes vond ik redelijk te doen. Hoe het met de door mij zo gewaardeerde keteltjes bouillon zit weet ik eigenlijk niet, ik heb het momenteel niet in huis. Maar over het product zelf was ik erg tevreden. Maar zelf groentebouillon maken, want dat is de enige die ik gebruik, is ook niet al te moeilijk, de juiste kruiden erbij en je hebt zo een heerlijke bouillon.

Nu ik toch bezig was heb ik meteen maar een bestand gemaakt met de basis boodschappen, die we gebruiken. En eigenlijk wil ik me zoveel mogelijk aan die lijst houden. Dus geen liflafjes maken met een ingrediënt dat je vervolgens nooit meer gebruikt en dat alleen maar je keukenkastje staat te vervuilen. Ik let daar ook op bij de recepten die ik uitzoek om eens te proberen. Daarnaast wil ik ook dat ze niet teveel verschillende ingrediënten bevatten, zodat je de pure smaken kunt proeven. Eenvoudiger koken dus eigenlijk, maar wel lekker. Met die lijst wordt het ook moeilijker om boodschappen te vergeten, dat hoop ik in ieder geval dan maar.

3 reacties:

Frugal-levensstijl zei

Hoi Florine,
ik denk dat korianderzaad heel erg lekker is en goed gaat om te kiemen. Ik heb gelezen dat je alleen van de nachtschade-familie geen kiemen mag eten omdat die giftig zijn.
Nu een vraag van mij aan jou. Toeval of niet, ik wil dus graag minder zout eten en ik weet dat er zoutvervangers zijn of wat ik lees in jouw blog natriumarm zout. Wat is wat? En waar haal ik dat?
Groetjes Tanya

Floriene zei

Hi Tanya,

Bij a h kocht ik een potje dieetzout van V e r s t e g e n. Wat ik hieraan niet zo fijn vind is dat er ook nog kruiden bij zitten, op zich is het geen vervelende smaak, maar je wilt dat gewoon niet altijd. Van boven genoemde fabrikant zijn er ook kruidenmengsels zonder zout voor vis, kip, gehakt en cajun. Nu kwam ik bij mijn vriendin in België een pot losalt tegen, ik weet zeker dat ik ze vroeger ook in Nederland heb gezien, maar tot nu toe heb ik ze niet gevonden. Het bevat 66% minder natrium dan gewoon zout. Gelukkig mocht ik de pot meenemen van mijn vriendin. En gisteren kreeg ik van een andere vriendin nog een link over Himalaya zout. Ik heb het nog niet helemaal gelezen, dus weet ook nog niet precies wat het is. Als je wilt kun je daar dus ook een kijkje nemen.

http://www.fascinerend.nl/zelfzuiverings-aanbevelingen/himalayazout/

Anita zei

Ik ben erg blij vandaag voor wat God gebruikt arts Atete te doen in mijn leven. Mijn man en ik hadden een strijd die leidde tot onze break-up en sindsdien heb ik niet gezien of gehoord van hem, maar op een dag als ik was het doen van onderzoek op het internet kwam ik getuigenissen van hoe Doctor Atete heeft gebruik spell aan helpen zo veel mensen, dus ik contact met hem via e-mail en legde mijn verhaal aan hem en hij vertelde me dat hij me zal helpen met zijn spreuk en dat mijn man terug zal komen naar mij bedelen binnen 12 tot 16 uur. Nu ben ik erg blij om de wereld dat alles gebeurde precies zoals Doctor Atete vertelde me vertellen. Heeft u een probleem hebt neem dan contact op Doctor Atete via e-mail: doctoratetespelltemple@hotmail.com of via de website van http://drzazazworldofpowerfulspellwebscom.webs.com of bel hem: +2347056505954

Een reactie plaatsen