Werken met de maan

Laat ik mijn spirituele kant ook maar meteen even aan bod laten komen. Ik werk met de maan. Vooral omdat de maan op mij werkt. Bij volle maan ben ik altijd veel actiever, slaap ik korter en voel ik het leven in mij bruisen. Bij donkere maan is dat totaal omgekeerd, ik ben dan veel rustiger, ingetogen bijna en ik relativeer van alles en nog wat. Ik maak bij het werken met de maan gebruik van de invloed die de maan op mij heeft. Zo kijk ik bij elke donkere (of nieuwe) maan terug op de afgelopen maancyclus. Wat is er in die tijd gebeurt, wat ging goed en wil ik meenemen en waar was ik niet zo tevreden over en wil ik liever achter mij laten. Welke nieuwe dingen wil ik gaan ontwikkelen. Ik schrijf dat allemaal op in mijn maanboek. Soms doe ik daar ook een klein ritueel voor. In de periode tot volle maan werk ik mijn plannen uit en maak daar ook aantekeningen van in mijn maanboek. Met volle maan geef ik alles extra aandacht, soms door een ritueel, maar vaak ook door erop te mediteren. Gewoon wat op dat moment het beste voor mij voelt om te doen. Ik ben nogal intuïtief op dat gebied. Tussen Volle maan en donkere maan krijgen mijn plannen dan vaak gestalte, zonder dat er veel aandacht aan besteed hoef te worden. En met donkere maan als de cirkel weer rond is wordt er weer geëvalueerd en worden de plannen weer bijgesteld op haalbaarheid of anderen dan relevante eisen van mijzelf.

Deze periode zo vlak na Nieuwjaar heb ik eigenlijk het hele jaar maar eens onder de loep genomen en afscheid genomen van dingen en mensen die mij behoorlijk hebben tegen gehouden omdat te doen wat ik eigenlijk zou willen. Zo heb ik mijn tuin het hele jaar verwaarloosd, wat heel jammer is want ik hou van mijn tuin en ik haal er veel uit. Ik heb de oorzaak getackeld en ik heb bedacht hoe ik ga handelen om oude vervelende situaties te vermijden. En wat ik moet doen om van mijn tuin weer een heerlijk paradijsje te maken. Sommige van die handelingen zijn van praktische aard maar anderen zijn meer van persoonlijke aard. Kijk een hekje plaatsen om ongewenste bezoekers buiten te laten is een begin. Maar hoe hou ik de mensen die steevast aan mijn hekje zullen komen staan en iets van mij willen weg, of in ieder geval op afstand. Ik wil in principe niet onbehoorlijk zijn, maar aan de andere kant ik wil mezelf al helemaal niet onbehoorlijk laten behandelen, en daar gaat het hier dus om. Hoe voorkom ik dat mensen die steeds weer over mijn grenzen gaan en ongevraagd aan mijn hekje zullen staan voor één of ander kletspraatje, daarmee door gaan? Waarom zou ik eigenlijk mijn gedrag daarvoor moeten veranderen en kan ik niet gewoon mijn vriendelijke zelf blijven. Waarschijnlijk omdat het dan nooit zal veranderen. Ik moet er nog aan werken, maar ik ga het dit jaar echt weer doen, van mijn tuin genieten.

Andere dingen die op mijn lijstje staan zijn zowel een beetje de geijkte, als meer tijd doorbrengen met mijn geliefden, weer gaan werken met weekmenu's om een gezonde en ook financieel verantwoorde maaltijd op tafel te zetten. Wat meer lichaamsbeweging nemen (dat lukt wel als ik in de tuin aan de slag ga). Afvallen stond nog niet op mijn lijstje maar komt daar na de evaluatie vast wel bij. Ik vind het heerlijk om te werken met de maan, want op deze manier hou ik mijn goede voornemens onder de aandacht en stel ik ze bij waar nodig is.

2 reacties:

CasaDiMama zei

Ik vind dit interessant.
Zijn de rituelen die je soms doet verwant aan het wicca? Of zijn het eigen dierbare rituelen?
Het lijkt me eigenlijk best fijn om in een bepaald ritme van de natuur terugteblikken en stil te staan bij dingen.
Het lijkt mij soms dat de tijd zo snel gaat dat er alweer ik weet niet hoe lang voorbij is voordat ik denk"o ja, dat wilde ik nog doen'
Misschien dat dit wel veel meer bewustwording geeft. Ik ga er eens over nadenken.
Groet Tess.

Floriene zei

Ik ben geen Wicca, maar wat ik doe is daar wel aan verwant, het is misschien wel leuk als ik daar eens een wat uitgebreider stukje over schrijf waarin ik wat meer aspecten belicht.

Een reactie plaatsen