Het financiële praatje #1

Buiten contant betalen is er nog niet veel gekomen van het maken van een bespaarplan.Wat overigens niet wil zeggen dat er niet bespaard is. Ik ben juist erg goed bezig geweest. Elke week stop ik 110 euro in mijn portomonnee en daar zat deze week nog 56 euro in. Ik heb dus maar 54 euro uitgegeven. Nu zijn er deze week geen extra uitgaven gedaan, er zijn alleen boodschappen gehaald. Met een boodschappenlijstje, misschien dat het daarom zo weinig was. Eigenlijk is dat al een stukje 'plan' boodschappen doen met een lijstje.

Bespaarplan:
  • contant betalen
  • boodschappenlijstje

2 reacties:

Meer door minder zei

Om elke maand aan hetzelfde bedrag te komen (wat met mijn systeem voor 98% lukt) werk het bij mij als volgt:
1) tel 3 maanden qua budget op.
2) deel dit door 13wkn.
3) Leg elke maand 1/3 wk apart
4) de maand met 5 wkn gebruik je de zo opgespaarde 3x 1/3 wk voor de 5e week.
5) voeg elke maand X euro toe voor acties e.d.
6) elke maand is nu (bijna) altijd gelijk (4 1/3 wk + X)
Ik werk hier nu +/- 20 jaar mee en de afwijking op het (krappe)jaar budget is de afgelopen 10 jaar nog nooit meer dat 2% geweest.

Floriene zei

Dat is wel handig om dat zo te doen. Ik heb ook nog wel wat reserve, zodat ik niet tekort kom. Bij mij is het meer dat ik mijn budget naar beneden wil schroeven.

Een reactie plaatsen