Stroom WOT #4

Write On Thursday is een initiatief van Karin Ramaker, ieder donderdag geeft ze ons een woord om ons over te verwonderen, verbazen, door te laten inspireren, kortom een woord om een blog over te schrijven. Het woord van vandaag is 'stroom'. 


Gek maar het eerste wat in mij opkomt is tegen de stroom ingaan! Waarom denk ik nu niet aan het makkelijke met de stroom meegaan? Ik kan op sommige punten toch best wel meegaand zijn. Als ik geen werkelijke voorkeur ergens voor heb, laat ik anderen lekker de keuze maken, want ik hoef geen punt te maken om de enige reden dat ik een punt gemaakt heb en ik bereikt heb dat men rekening met mij houdt. Als ik echt iets wil dan sta ik heus wel op mijn strepen.


Tegen de stroom in dus. En geloof me ik ben wat tegen de stroom in gegaan. Het was niet altijd makkelijk, maar ik kon het niet laten. Ik moest me vaak verdedigen, althans daar daagde men mij toe uit, ik nam de uitdaging elke keer weer aan en verdedigde mezelf en dat wat ik vond. Ik had soms werkelijk het gevoel dat ik in mijn eentje het opnam tegen die hele grote stroom van anderen die het allemaal anders wilden dan ik. Die zich leken te verenigen in tegen mij te zijn. En zo was het ook! Ze verenigde zich wel zeker in die grote stroom, maar lang niet altijd omdat ze tegen mij waren, dat leek alleen maar zo. Zelf durfden ze vaak niet tegen de stroom in te gaan, uit angst geen deel meer uit te maken van die veilige stroom. Bang om zichzelf net als ik ook te moeten verdedigen. Ze zullen vast niet geweten hebben dat ik net zo bang was als zij, dat hun angsten ook mijn angsten waren. Maar ik wilde er niet aan toegeven ging steeds weer die confrontatie aan, stelde mezelf steeds weer kwetsbaar op, voelde steeds opnieuw die angst weer. Ik ben hardleers. Ik ben het blijven doen. En kijk eens wat het mij heeft gebracht. Ik doe wat ik zelf leuk vind, zoek nauwelijks bevestiging bij anderen, de angst heb ik totaal overwonnen en ik hoef mezelf niet meer te verklaren. De stroom is er nog steeds, maar ik ervaar hem nauwelijks als ik er tegenin zwem. Maar af en toe ga ik lekker overdwars liggen gewoon om te laten zien dat die stroom bestaat.










14 reacties:

jjvoerman zei

Knap. Van zwemmen krijg je spieren.

ik herken dat wel niet met de stroom mee willen.
ik heb me alleen vaak niet sterk genoeg gevoeld om er tegen in te zwemmen, heb dus nog al wat water gehapt

Nu langzaamaan daar aan voorbij: mijn eigen weg. en dat kan tegen de stroom in, maar ook met de stroom mee zijn.

Floriene zei

Heerlijk toch om je eigen weg te gaan. Ik dobber soms ook heen waar de stroom mij brengt, steeds weer een nieuw vertrekpunt.

Aline zei

Dwars tegen de stroom in, niet eens bij stil gestaan...

Laura Lovestrong zei

Tegen de stroom inzwemmen is heel goed (en nodig) zo nu en dan! Mooie layout heb je trouwens met de vlinders!

Fayelinn zei

Ondanks alle theorietjes over meegaan met de stroom. Go with the flow... Nee, toch maar niet. Ik blijf van mening dat men soms tegen de stroom moet inzwemmen om bij de bron te komen. Je eigen bron, je eigen weg.

Marieke zei

Wat mooi, herkenbaar en dapper! En wat fijn dat je zo sterk bent geworden dat je zo moeiteloos tegen de stroom in kunt zwemmen. Ik hoop ook nog eens zo sterk te worden, nu moet ik nog heel vaak uithijgen aan een overhangende tak :)

karin r. zei

ja, er tegenin gaan. lastig, moeilijk maar soms uiteindelijk waardevol.

Helen Soler zei

Go girl go!

Robert zei

Volg je hart. En dat is vaak moeilijker dan het klinkt. Stug doorzwemmen! ;-)

linda zei

doe wat je gevoel zegt
dat is goed voor je

Floriene zei

Bedankt voor de lieve reacties. Wat ik nog wil zeggen is, dat als je op een gegeven moment voorbij je angst bent, dat het dan niet meer moeilijk is om je eigen weg te gaan. Dat het vechten ophoudt. En ook dat die hele grote stroom waarvan het lijkt dat die tegen je is, vaak helemaal niet tegen je is, maar ook bestaat uit mensen die achter je zouden kunnen staan, maar die zich nog niet los hebben gemaakt van de stroom.Zij laten enkel de stroom groter lijken dan hij is.

ruudketelaar zei

Welkom, Floriene, welkom. Leuk dat je #WOT.
Mooi verwoord, jouw tekst verbindt!

careldemari zei

de eerste keer maar wel meteen het woord vn vorige week, uitdagn, ook meegenomen.

petepel zei

Leuk dat je meedoet aan de #wot en meteen een mooie bijdrage. Tegen de stroom ingaan doe ik ook wel eens, maar vaker blijf ik staan en laat de stroom aan mij voorbijgaan.

Een reactie plaatsen