Een heks

Ergens in een reactie beloofde ik wat meer te vertellen over mijn spirituele pad. Ik noem mezelf soms wel eens een heks, meer uit luiheid dan om te shockeren. Maar veel mensen die er enigszins mee bekend zijn weten dan enigszins wat er bedoelt wordt. Voor sommige mensen is het een religie voor andere is het een levensovertuiging. Zelf neig ik meer naar dat laatste.

Zo rond de jaren vijftig van de vorige eeuw ontstond er in Engeland een nieuwe religie 'Wicca' deze religie is gebaseerd op voorchristelijke principes en vereert zowel de godin als de god. Of eigenlijk meerdere goden en godinnen. En ook nog eens uit verschillende pantheons, want zo zeggen zij alle goden zijn één. Deze religie is erg op de natuur gericht en op de dingen die zich daarin afspelen.Er worden acht sabbats (jaarfeesten) gevierd en 13 esbats (volle manen) en men werkt met magie. Hoewel zij beweren dat je kan doen wat je wilt, mits je niemand schaadt en ook dat zij niet dogmatisch zijn, zul je begrijpen dat er toch wat regeltjes en leerstellingen zijn ingeslopen. Niet iedereen kon zich daarin vinden en zo zijn veel 'heksen' hun eigen spirituele pad gaan lopen. Wicca is een initiatie religie, in tegenstelling tot hekserij. Iedere wiccan is een heks, maar niet iedere heks is een wiccan. Ook degene die zich niet tot wicca aangetrokken voelen hebben echter veel te danken aan het ontstaan daarvan. In Amerika behoort wicca tot de reguliere godsdiensten. Maar omdat al die heksen, dus hun eigen keuzen maken en pad bewandelen en er geen heilig boek is, kan je niet zeggen dit is nu precies hekserij. Veel heksen zijn eclectisch.

Ik zelf kwam ongeveer tien jaar geleden in aanraking met de noordse traditie of het germaans heidendom, ook wel Asatru genoemd. Ook dit is een nieuwe religie, gebaseerd op een oude religie, op wat men daar nog van weet of de interpretatie van archeologische vondsten en oude geschriften. De opleving van het Germaans heidendom is nog van voor het ontstaan van wicca. Met daarin de zwarte bladzijde van het misbruik van de nazi's. Het is spijtig dat het nog steeds gezegd moet worden maar de meeste asatruar distantiëren zich volledig van dat gedachtegoed. Ook hier kennen we geen heilig boek en zijn we zelf verantwoordelijk voor ons contact met het goddelijke. Ook binnen Asatru is er de mogelijkheid om met magie (seidh) te werken, al doet niet iedereen dat.

Zelf ben ik lang geleden al met hekserij in aanraking gekomen, ik deed opdat moment al heel veel dingen die ook binnen de hekserij worden gedaan. Ik mediteerde, visualiseerde, devineerde, werkt met kruiden, stenen en oliën. Voor mij kreeg wat ik deed toen eigenlijk alleen maar een naam; Hekserij. Ik vond het mooi dat zowel het mannelijke als het vrouwelijke aspect hierin aanbod kwamen, maar zag de goden enkel als archetypen. Ik ontwikkelde een animistisch godsbeeld, ging steeds meer met de seizoenen leven en ging ook de jaarfeesten vieren. Toen ik met de noordse traditie en seidh in aanraking kwam is mijn focus steeds meer daar op komen te liggen en kwam ik daardoor ook met Europees sjamanisme in aanraking. Seidh is in mijn beleving ook sjamanistische hekserij. Op dit gebied valt er voor mij nog zoveel te leren, te beleven, en te ontdekken. Ik ben dan misschien een heks, maar wel één van de koude grond en hoewel ik een bezem heb, houd ik niet van zweven.

Het is natuurlijk heel beknopt zoals ik het hier neerschrijf, maar als er serieuze vragen bij je leven wil ik die best beantwoorden.

1 reacties:

CasaDiMama zei

Bedankt voor deze mooie blog. Ik vond het heel verhelderend om te lezen. En je hebt me nieuwe informatie aangeboden.
Ik heb mijzelf een dikke 13 jaar geleden wel eens ingelezen over deze materie, hoewel dat maar erg beknopt was als je ziet hoeveel er te lezen valt hierover. Dus ik mag zeker niet stellen dat ik weet van de hoed en de rand. Daar moet ik heel bescheiden over blijven. Wat voorzichtige schreden heb ik gezet op dat pad, maar puur door de drukte van mijn bestaan als alleenstaande gezinsmanager/moeder/kostwinnaar/opvoeder..pfff! destijds, verwaterde dat al heel snel.
Ik liet het ondersneeuwen en het ebte weg. Of ik was gewoon te moe...Ik weet nog goed dat ik wel een paar wensen had. Die ik heel sterk ging visualiseren en ondersteunen met rituelen, niet omdat ik direct geloofde in een abacadabra maar meer om de wens zelf een levende gedachte te laten zijn in mijn ziel. Die wensen zijn voor mij gerealiseerd.Ik wist dat daar meer voor was gebeurd dat puur geluk hebben en dat heb ik ook uitgesproken.
Inplaats van daardoor juist nog meer mij te verdiepen in dat inzicht, ging ik op in mijn nieuwe leven en liefde en veranderde levensomstandigheden. Hoe menselijk...
Nu is er weer ruimte voor mijn eigen persoon. Doodgewoon doordat de kinderen uit huis zijn. Ik drie dagen in de week kan werken en er TIJD is voor bezinning.
Misschien ook wel tijd voor een nieuwe vorm van toepassing.

Een reactie plaatsen