Cadeautjes

Ik zie het woord cadeautjes de laatste tijd erg vaak voorbij komen. En ook ik zelf heb de laatste maanden wel een paar keer over cadeautjes nagedacht. En ik merkte dat hoe ik daar over dacht compleet verandert is. En dat kwam allemaal door de vraag; 'Krijg je liever cadeautjes of geef je ze liever? Ik had er eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar door die vraag merkte ik eigenlijk, dat mijn houding tegenover cadeautjes compleet verandert is. En dat ik heel veel cadeautjes eigenlijk zonde van het geld vind. Zo die is eruit!

Ben ik gierig? Kan ik niets voor een ander missen? Nee geen van beiden. Ik trakteer best eens graag iemand op een etentje of een drankje. En als iemand iets nodig heeft wat ik heb, dan geef ik het graag. Maar ik merkte dat toen ik vond dat ik wel heel veel spullen had, teveel spullen had, dat ik er eigenlijk niet veel meer bij wil hebben. En als ik dan toch graag iets wil hebben, dat het dan ook geen probleem is om het dan te kopen, omdat er goed over nagedacht is. Ik heb dus al alles wat ik hebben wil, ik heb niets meer nodig. Ook met cadeautjes geven, heb ik steeds meer moeite. Vinden ze het wel echt leuk, of gooi ik hiermee gewoon mijn geld over de balk? Dat is het dilemma waar iedere consuminderaar zich volgens mij voor geplaatst moet zien. Ook bij cadeautjes wil je waar voor je geld. En in dit geval houdt dat dus in dat de ontvanger echt iets aan het cadeau moet hebben of er op zijn minst echt blij mee is. Maar hoe makkelijk zijn mensen die alles al hebben blij te maken. Met een cadeautje dan. Want als ik naar mezelf kijk ben ik wel blij te maken met wat van je tijd, samen iets gezelligs doen, een handgeschreven brief, een leuk gesprek, eigenlijk wordt ik daar veel blijer van dan van welk cadeau dan ook. Dus mijn volgende cadeautje fluister ik in je oor, zullen we samen gaan lunchen of naar de film misschien?

2 reacties:

Fayelinn zei

Bij onzekerheid bij het geven van een cadeau. Een waardebon? Voeding, Kledij, bon voor verzorgingsproducten zoals kruidvat, ... Dat heeft elk mens uiteindelijk wel eens nodig. En als ze een jaar geldig zijn kan iemand er altijd wat mee toch. Misschien een leuke voor moest je twijfelen, dat is allesinds mijn noodoplossing.

Floriene zei

En vergeet de boekenbon niet, daar zijn ze hier verzot op!

Een reactie plaatsen